15. Julkisen ja yksityisen johtamisen, organisoinnin ja hallinnon rajapintatutkimus / Reorganizing and comparing public-private management and services

 

Tomi Kallio, Turun kauppakorkeakoulu, tomi.kallio(at)utu.fi

Marika Kylänen, THL, marika.kylanen(at)thl.fi

Jari Vuori, Itä-Suomen yliopisto, jari.vuori(at)uef.fi

 

Julkisen ja yksityisen rajapinta on usein harhaanjohtava ja ”annettu myytti”, mutta samalla julkisen /yksityisen käsite on lähtemättömästi yhteiskuntatieteitä ja länsimaisia yhteiskuntia jakava dikotomia. Julkisen ja yksityisen rajapinta tuo parhaimmillaan yhteen simonilaisittain sekä julkisjohtamisen ja liiketalouden tutkijat että valtiohallinnon ohjauksen ja hallinnan tutkijat, mutta myös muiden tieteiden julkis/yksityisen teeman edustajat (vrt. esim. nais-ja miestutkimus). Organisaatioiden ohjausvoiman ja itsenäisyyden kasvaessa (vrt. liikelaitokset, julkiset yhtiöt) aihealueen ns. uudelleen organisoinnin, julkisten arvojen ja ”publicness” tutkimuksen tärkeys on ajankohtaisempi kuin koskaan niin mikro, - meso,- kuin makrotasoilla. Teoreettisesti julkisen ja yksityisen tutkimusta on mahdollista lähestyä hyvin monesta näkökulmasta (esim. comparative, public choice, PSM, complex adaptive system, resource dependency, network, publicness, stakeholder, culture, political and social theory, public health), joten vuosia aiheen parissa työskennellet työryhmävetäjät toivovat myös monitieteisiä papereita/ esityksiä aiheesta.

Vaikka esitys voi mukailla edellä esitettyä, niin työryhmä toivoo erityisesti papereita /esityksiä, joita ohjaavat seuraavat kysymykset:

Miten voimme tietää, että joku organisointimuoto on toista parempi (esim. julkinen, liikelaitos tai yhtiö), ellemme tiedä nykyisen toiminnan luonnetta: kustannuksia, rakennetta ja toimintaympäristöä? Mistä julkisen ja yksityisen toiminnan mielikuvat ja todellisuus konstruoituvat? Katoaako julkisen ja yksityisen rajapinta kansalaisten valinnoilla? Miten voimme väittää, että kuntatyöntekijä tai valtion virkamies ei olisi työssään yhtä motivoinut kuin yrityksen työntekijä? Miten kustannukset on laskettavissa  julkisessa ja yksityisessä toiminnassa julkisen intressin näkökulmasta? Eroavat ammattilaisten työtavat julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa? Miten uudelleenorganisointi on perusteltavissa sosiaali- ja terveyspalveluissa? Kuka sanoo, että julkinen toiminta on yksityistä tehokkaampaa tai tehottomampaa kontekstista riippumatta? Onko julkisten ja yksityisten organisaatioiden koordinointiteoriat unohdettu julkisen intressin näkökulmasta?  julkisen ja yksityisen toiminnan ongelmatiikka ”siiloutumista” vastaava ilmiö? Millä perusteella yrityksen asiakaspalvelun voidaan väittää olevan julkista parempaa? Mikä on ministeriöiden merkitys julkisen ja yksityisen kumppanuuden (PPP) edistämisessä? Miten tutkimuksella varmistetaan sujuva rajapintatoiminta eri toimialoilla olipa sitten kyseessä julkinen yhtiö tai yritys?

 

Työryhmän toimintatapa: Työryhmän esiintyjät valitaan abstraktien perusteella tutkimuspäivien yleisen ohjeen mukaisesti. Työryhmä noudattaa discussantti (kommentaattori) ja dialogista työskentelytapaa. Tavoitteena on luoda eri tieteenaloilta tuleville tutkijoille julkisen ja yksityisen rajapinnan keskustelufoorumi. Kommentaattori tutustuu työpaperiin tai esityspohjaan, esittää siitä kysymyksiä ja antaa rakentavaa palautetta esittäjälle.​